Fetva Konuları
TAHÂRET/TEMİZLİK
KADINLARA ÖZGÜ HÂLLER
107. Âdet hâlindeki bir kadın Kur’anı Kerim okuyabilir mi?
Hanefî, Şâfiî ve Hanbelîlere göre tıpkı cünüp gibi âdetli veya lohusa kadın da
Kur’an okuyamaz. Çünkü Hz. Peygamber (s.a.s.), “Âdetli kadın ve cünüp olan kimse
Kur’an’dan hiçbir şey okuyamaz.” (Tirmizî, Taharet, 98; İbn Mâce, Taharet, 105)
buyurmuştur. Hz. Ali de “Resûlullah’ı Kur’an okumaktan cünüplük hâli dışında
hiçbir şey alıkoymazdı.” (Ebû Dâvûd, Tahâret, 92; Nesâî, Tahâret, 175; İbn Mâce,
Tahâret, 105; İbn Huzeyme, Sahîh, I, 104; Beyhakî, esSünenü’lkübrâ, Tahâret, 98)
demiştir. Farklı bir lafızla gelen rivâyete göre ise, Hz. Ali’nin “Resûlullah
cünüp olmadıkça bize Kur’an okurdu.” (Tirmizî, Tahâret, 111) dediği rivayet
edilmiştir.
Bu genel yaklaşımın yanında söz konusu üç mezhep içinde bazı ayrıntılı
ictihadlar da bulunmaktadır. Hanefî ve Şâfiîler, dua ve zikir kastıyla dua
anlamı içeren âyetlerin okunabileceğini; Şâfiîler dili oynatmadan ve telaffuz
etmeden Mushaf’ın yüzüne bakarak kalben veya zihnen süzülebileceğini; Hanbelîler
ise Kur’an okuma kastı olmadan besmele, hamdele vb. zikirleri okuyabileceklerini
söylemişlerdir (Serahsî, eiMebsût, ııı, 152; İbn Kudâme, elMuğnî, I, 199200;
Şirbînî, Muğni’lmuhtâc, I, 120121, 172).
Mâlikî mezhebinde ise farklı iki görüş bulunmaktadır (İbnü’lCeliâb, et Tefrî‘,
I, 206; Karâfî, ezZehîra, I, 379). Sonraki bazı Mâlikîler, bu iki görüşten
âdetli kadının eğitim öğretim amacıyla Mushaf’a dokunabileceği ve Kur’anı
Kerim’i okuyabileceği ictihadını tercih etmişlerdir (Desûkî, Hâşiye, I, 174;
Ezherî, Cevâhir, I, 32; Uleyş, Şerhu Minah, I, 175).
Günümüzde Kur’an eğitim ve öğretiminin aksamadan devam edebilmesi için Mâlikî
mezhebinin bu görüşüyle amel edilebilir. Bununla birlikte Kur’an eğitim ve
öğretiminin çok değişik yol ve yöntemleri olduğu için bu dönemlerindeki
kadınların, okuyan kimselere kulak vererek ya da CD, DVD veya kasetten
dinleyerek kulak eğitimi almaları ve âyetleri kelime kelime bölerek tashîhi
hurûfa ağırlık vermeleri de uygulanabilecek bir başka yöntemdir. Bu yöntem,
mümkün olursa ihtilaftan kaçınmak açısından daha ihtiyatlı olabilir.
|