Fetva Konuları
NAMAZDA MEKRUH OLAN FİİLLER
191. Namazda sûreleri Mushaf’taki sıraya göre okumanın hükmü nedir?
Namazda okunan âyet ve sûrelerin, gerek bir rekât içinde gerekse ikinci rekâtla
birlikte düşünüldüğünde, Mushaf’taki sıraya göre okunması sünnete uygundur. Bir
sûreyi veya âyeti okuduktan sonra, ardından önceki bir sûreyi veya âyeti okumak
mekruhtur. Fakat bu, namazı geçersiz kılacak bir durum değildir. Burada söz
konusu olan tertip, esasında namazın değil tilavetin bir vacibidir (İbn Âbidîn,
Reddü’imuhtâr, ıı, 148, 269). Tertibe riayetin vacip olduğu görüşü, sûre ve
âyetlerin sırasının insanlar tarafından değil de, Hz. Peygamber (s.a.s.)
tarafından (tevkîfen) belirlendiği kabulüne dayanmaktadır. Ancak, sûrelerin
içlerindeki âyetlerin tertibinin tevkîfî olduğunda İslam âlimleri arasında
ittifak bulunmakla birlikte, sûreler arasındaki tertibin tevkîfî olduğu
konusunda ittifak yoktur. Bu sebeple namazda, sûrelerin sıraya göre okunması
hakkında farklı görüşler ortaya atılmıştır. Hanefî mezhebinde, hem âyetler hem
de sûreler arasında tertibe riayet edip sırayı takip ederek okumak gerekli
görülmüştür. Hz. Peygamber’in (s.a.s.) bir gece namazında sıraya riayet etmeden,
önce Nisâ sûresini sonra Âli İmrân sûresini okuması gibi olayların ise, henüz
sûreler arasında tertip gerçekleşmeden önceki bir zamanda meydana geldiği
belirtilmektedir (Nevevî, Şerhu Müslim, VI, 62).
Namazdaki okuma esnasında ilerideki bir yere geçerken, aradaki tek bir sûre veya
âyetin atlanması da mekruh kabul edilmiştir. Fakat bu, bir öncekinden daha hafif
derecede bir mekruhtur. Sonraki rekâtta ileriden okunacaksa, uygun olan, en az
iki âyet veya iki sûre atlayarak okumaktır.
Âlimlerden bazıları, sıraya riayet etmemenin sadece farzlarda mekruh olduğunu,
nafile namazlarda mekruh olmayacağını söylemişlerdir (İbn Âbidîn, Reddü’lmuhtâr,
II, 148, 269). Aksi görüşte olanlar ise şunu delil getirmektedirler: Hz.
Peygamber (s.a.s.), Hz. Bilâl’in (ra), nafile bir namaz olan teheccüdü kılarken
bir sûreden diğerine atladığını duyduğunda, ona, “Sûreleri olduğu gibi oku” (İbn
Ebî Şeybe, eiMusannef, ııı, 629) buyurmuştur.
Sonuç olarak, namazda sûre ve âyetlerin tertibine riayet edilmemesi mekruhtur.
Fakat bu, namazı bozacak ve tekrar kılmayı gerektirecek boyutta bir eksiklik
değildir.
|