Fetva Konuları
NAFİLE NAMAZLAR
223. İstihâre namazı nasıl kılınır? İstihâre nasıl yapılır?
İstihâre, bir kimsenin yapmak istediği bir şeyin kendisi için hayırlı
olupolmayacağı konusunda bir işarete kavuşmak maksadıyla yatmadan önce iki rekât
namaz kılarak Allah’a dua etmesidir. İnsanlar, bazen kendileri için önemli bir
karar verecekleri veya bir seçim yapacakları zaman dünya ve ahiret bakımından
kendileri için hangisinin daha hayırlı olacağını kestiremezler. Bunu
anlayabilmek için istişare ederler ve Allah’tan yardım dilerler. Bu bakımdan
istihâre, bir bakıma yapılacak işin hayırlı olmasını; hayırlı ise
gerçekleşmesini Allah’tan dilemek ve O’ndan yardım istemektir. Hz. Peygamber
ashabına her işte istihâreyi, Kur’an’ın bir suresini öğrettiği gibi öğretmiştir
(Buhârî, Teheccüd, 25; Ebû Dâvûd, Vitir, 31).
İstihâre namazı mendup olup, birinci rekâtında Fâtiha’dan sonra Kâfirûn sûresi;
ikinci rekâtında Fâtiha’dan sonra İhlas sûresi okunur. Namazdan sonra istihâre
duası yapılır. Hz. Peygamber, istihârede şöyle dua edilmesini tavsiye etmiştir:
“Allah’ım! Senden, ilminle hakkımda hayırlı olanı bana bildirmeni, kudretinle
bana güç vermeni istiyorum. Senin büyük fazlı kereminden ihsan etmeni istiyorum.
Senin her şeye gücün yeter, ben ise acizim; sen her şeyi bilensin, ben ise
bilmem; çünkü sen bütün gizli şeyleri en iyi bilensin. Allah’ım! Yapmayı
düşündüğüm bu iş, benim dinim, hayatım, dünyam ve ahiretim bakımından hakkımda
hayırlı olacaksa, bunu bana takdir eyle, onu bana kolaylaştır, uğurlu ve
bereketli eyle! Eğer bu iş, benim dinim, yaşayışım, dünyam ve ahiretim
bakımından kötü ise, onu benden, beni ondan uzaklaştır. Hayır, nerede ise, onu
bana takdir et ve onunla beni hoşnut eyle!” (Buhârî, Teheccüd, 25; Da’avât: 48;
Tirmizî, Salât, 237)
İbadet ve sevap işlemek gibi iyi olduğu, haram ve günah gibi kötü olduğu kesin
olarak bilinen şeylerde istihâre yapılmaz. İstihâre, yapılmasının doğru
olupolmadığında tereddüt edilen şeylerde yapılır ve yedi kere tekrarlanabilir.
İstihâreden sonra, insanın gönlüne bir açıklık gelir ve ilk defa kalbe doğan
şeyin hayırlı olduğu kabul edilerek ona göre hareket edilir (İbn Âbidîn,
Reddü’lMuhtar, II, 470471). İstihâreden sonra rüya görmenin ve bu rüyayı iyiye
veya kötüye yormanın dayanağı yoktur. İstihâre namazının kılınamaması hâlinde,
sadece duası okunmakla yetinilir.
|