Fetva Konuları
ZEKÂT ve SADAKAİ FITIR
ZEKÂTIN VERİLECEĞİ YERLER
446. Fakir kiracıdan alınacak kira bedeli, alınmayarak zekâta sayılabilir
mi?
Zekâtın geçerli olması için, fakire verilecek para veya malın ona temlik
edilmesi yani onun mülküne geçirilmesi şarttır. Bu da zekâtın fiilen fakire
teslimi ile gerçekleşir (İbn Âbidîn, Reddü’lmuhtâr, ııı, 171). Mesela yemek
hazırlayıp bunu fakirlerin yiyebileceğini ilan etmekle ya da onlara yedirmekle o
yemek temlik edilmiş/verilmiş olmaz. Ancak aynı yemek yapılıp zekât niyeti ile
fakire teslim edilirse, temlik gerçekleşmiş yani zekât verilmiş olur. Buna göre,
bir kimseye borç verirken zekâta niyet edilmediği, daha sonra da bu parayı
zekâta saymaya niyet edildiği zaman, paranın kendisi ortada bulunmadığı için
temlik gerçekleşmiş olmayacaktır.
Dolayısıyla bir kimseye borç olarak verilmiş olan paranın daha sonra borçluya
zekât niyeti ile bağışlanması ile zekât verilmiş olmaz. Dört mezhep âlimleri bu
görüştedir.
Temlik kavramına daha geniş bir anlam yükleyen bazı âlimler ise, fakirin
zimmetinde bulunan alacağın ona bağışlanmasını da temlik olarak
değerlendirmişler ve bunu caiz görmüşlerdir (Karadâvî, Fıkhu’zzekât, II, 848850;
Zuhaylî, eiFıkhu’lisiamî, ıı, 895 vd.). Bu son görüşle de amel edilebilir.
|