Fetva Konuları
ORUÇ
RAMAZAN VE ORUÇLA İLGİLİ DİĞER KONULAR
550. İtikâf nedir, nasıl yapılır?
Dinî bir terim olarak itikâf akıl sağlığı yerinde ve ergenlik çağına gelmiş bir
müslümanın beş vakit namaz kılınan bir mescitte ibadet/ Allah’a yakınlık elde
etme niyetiyle bir süre durması demektir. İtikâfa giren kimse, camide yer, içer,
uyur ve ihtiyacı olan şeyleri mümkün olduğu takdirde camide tedarik eder.
Tuvalete gitmek, abdest almak ve gerekli olduğunda gusletmek gibi tabiî
ihtiyaçları için ise camiden dışan çıkabilir. Bulunduğu camide cuma namazı
kılınmıyorsa, cuma namazını kılmak üzere başka bir camiye gidebilir. Cenaze
namazı için ise dışarı çıkamaz. Kendisine veya malına bir zarar geleceği
korkusuna kapılması ya da zorla çıkarılması hâlinde başka bir camiye gitmek
üzere içerisinde bulunduğu cami veya mescidden çıkabilir. Bu zorunlu hâllerin
dışında camiden çıkarsa itikâfı bozulur (Merğînânî, elHidâye, İl, 291293).
Hz. Peygamber’in (s.a.s.) Ramazan’da ve özellikle bu ayın son on gününde
itikâfta bulunduğunu bildiren birçok hadisi şerif vardır (Buhârî, İtikâf, 1;
Müslim, İtikâf, 15; Ebû Dâvûd, Ramazân, 3; Savm, 77).
Nafile olan itikâfın en azı bir gündür. İmam Ebû Yûsuf en az süreyi, bir günün
yarıdan fazlası olarak belirlerken İmam Muhammed itikâf için bir saati de
yeterli bulur (Merğînânî, elHidâye, II, 290). Yukarıda izah edildiği şekli ile
camide itikâf erkeklere mahsustur. Kadınlar ise evlerinin namaz kılmak üzere
belirledikleri bir yerinde itikâfta bulunabilirler (Merğînânî, elHidâye, II,
291).
Şâfiî mezhebine göre ise, mescid dışında itikâf caiz değildir. Kadın, kocasından
izin alarak mescitte itikâf yapar. Zira Hz. Peygamber’in (s.a.s.) eşlerinin
mescidde itikâfa girdikleri rivayet edilmiştir (Müslim, İtikâf, 6). Bu mezhebe
göre itikâf sırasında oruçlu bulunmak da şart değildir (Şîrâzî, elMühezzeb, I,
350; Şirbînî, Muğni’lmuhtâc, I, 658662).
|