Fetva Konuları
HELALLER VE HARAMLAR
YİYECEK
989. Kara hayvanlarından eti yenilipyenilmeyenler hangileridir?
Etlerinin yenmesinin helâl olduğunda görüş birliği bulunan hayvanlar Bakara 172
ve Mâide 1, 4. ayetlerine istinaden İslam âlimleri tarafından dört grupta
toplanmıştır:
a) Sığır, manda, koyun, keçi, deve, tavşan, tavuk, kaz, ördek, hindi
türünden evcil hayvanlar.
b) Geyik, ceylan, dağ keçisi, yabanî sığır ve zebra gibi vahşi
hayvanlar.
c) Güvercin, serçe, bıldırcın, sığırcık, balıkçıl gibi kuşlar. Bu
hayvanların etlerinin helâl olduğunda fakihler görüş birliğindedir. Bu
sayılanların bir kısmının helâlliği Kur’an’da tasrih edilmiş, diğerleri de
Kur’an’ın “yiyiniz” dediği iyi ve temiz şeyler (Mâide, 5/1; Hac, 22/28, 30)
mübah kapsamında görülmüştür.
d) Çekirge de sünnette yenebileceğine dair özel hüküm bulunması
sebebiyle, yenmesi helâl hayvanlar grubunda yer almıştır (Buhari, Zebâih, 13).
Etlerinin yenmesinin haram olduğunda görüş birliği bulunan hayvanlar ise üç
gruptur:
a) Domuzun haram olduğu, Kur’an’ın açık hükmüyle sabittir (Mâide, 5/3).
Kur’an’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur.
Kur’an’da sadece domuzun etinin haramlığından söz edilse de İslam âlimleri,
En’am Sûresinin 145. ayetinde geçen “rics” ifadesi ile Araf Sûresi 157.
ayetindeki “... onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar” ifadelerini
birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir
(İbn Âbidin, Reddü’lmuhtâr, IX, 447).
b) Allah’tan başkası adına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğu da
yine Kur’an’ın hükmüne dayanır: “(Kesim sırasında) üzerine Allah’ın adı
anılmayan hayvanların etlerini yemeyin.” (En’âm, 6/121)
Bu ilke, İslam’ın tevhid akidesine verdiği önemin ve şirke karşı aldığı kesin
tavrın bir göstergesidir.
c) Dinî usullere uygun olarak kesilmemiş veya kendiliğinden ölmüş olan
hayvanın etinin haram olduğu da yine Kur’an’ın açık hükmüne dayanır: “Allah,
size ancak leş, kan, domuz eti ve Allah’tan başkası adına kesileni haram kıldı.”
(Bakara, 2/173); “Ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allah’tan başkası adına
boğazlanan; (henüz canı çıkmamış iken) kestikleriniz hariç olmak üzere boğulmuş,
darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı
hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar
üzerinde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı.” (Mâide, 5/3)
İşte bu ayetlerde sayılan hayvan etlerinin haram olduğu hususunda bütün İslam
âlimleri fikir birliği içindedir (Nevevî, eiMecmu‘, IX, 81).
Yukarıda sayılan grupların dışında kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dinî
hükmü konusunda İslam âlimleri farklı görüşler belirtmişlerdir.
|