Vaaz Kategorileri
İman Konuları
İbadet Konuları
Sosyal Konular
Ramazan Vaazları
Dini Günler ve Geceler
DİB Örnek Vaazları
Kur'an'dan Öğütler
Genel Konular
islam ve Aile
Görev,Sorumluluk,Ahlak
Mevlid-i Nebi Vaazları
Ana Menü
Çocuklar İçin
Kur'an Öğreniyorm
Dinimi Öğreniyorum
Dini Bilgiler
Oyunlar
Ansiklopedi ve sözlük
Osmanlıca Sözlük
İslam Ansiklopedisi
Dini Sözlük
Dini Terimler
Küçük Lügat
Dini Kitaplar
P.Hayatı Salih Suruç
Kur'an ve Bilim
Günümüzde İslam
Kıssadan Hisse
Ehli Sünnet Yolu
İslam Tasavvufu
En Güzel Örnek
Gıybet Hastalığı
Adım Adım Kurtuluş
Mesneviden Öyküler
Sonraki Vaaz
Ameller Niyetlere Göredir

 

AYET : HACC SURESİ – 37. AYET

 

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَاوَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ:

 

              MEALİ :

 

     “Onların etleri ve kanları asla Allah’a ulaşmaz. Fakat ona sizin takvanız/ihlâsınız ulaşır.”  (HACC SURESİ – 37. AYET)

 

     Hz Peygamber (SAV) şöyle buyuruyor:

     “Ameller, ancak niyetlere göre değerlenir. Herkesin ancak niyetine göre amelinin karşılığı vardır. Her kimin hicreti Allah’a ve Resûlüne (onların rızasına) yönelik ise, onun hicreti, Allah’a ve Resûlü’ne (ulaşan hicret)dir. Her kimin de hicreti, erişeceği bir dünyalık veya evleneceği bir kadından dolayı ise, onun hicreti (ile elde edeceği şey, Allah ve Resûlünün rızası değil) hicretine sebep olan şeydir.”

     Buhârî, yapılan her işte ihlâslı olmanın önemini vurgulamak amacıyla, “ Sahih-i Buhârî” adlı kitabına bu hadis ile başlamıştır. Ayrıca, bu hadis, kitabın 6 ayrı bölümünde de bulunmaktadır. Hadis 17 sahabeden rivayet edilmiştir. Ahmed b. Hanbel, Ebû Davûd, Tirmizî, Dârekutnî gibi büyük âlimler, bu hadisle, İslâmiyet’in üçte birini anlamanın mümkün olduğunu söylemişlerdir.

     Ayet-i kerimelerin nüzul sebeplerinin bilinmesi, ayetin anlaşılmasında önemli olduğu gibi, hadislerin söylenme (vürud) sebeplerini bilmek de hadislerin anlaşılmasında önem arz etmektedir. Bu hadisin vürud sebebi olarak şu olay anlatılmaktadır:

     “Sahabelerden biri, Ümmü Kays adlı bir hanımla evlenmek ister. Fakat o günlerde Ümmü Kays Medine’ye hicret etmeyi düşünmektedir. Kendisiyle evlenmek isteyen sahabeye, niyeti ciddî ise Medine’ye hicret etmeyi ve orada evlenmeyi teklif eder. Mekke’deki Kurulu düzenini terk etmeyi henüz düşünmeyen o sahabe, Ümmü Kays’la evlenmek arzusuyla Medine’ye hicret etmek zorunda kalır. Bu sahabeyi, diğer sahabeler, Ümmü Kays’ın muhaciri anlamında, “Muhâciru Ümmü Kays” diye isimlendirirlerdi.”

     Şüphesiz bu sahabe bir Müslüman’dır. Ancak, Allah ve Resûlü için katlanılacak bu zahmete, izdivaç amacıyla katlanmıştır. Bu sahabe ile diğerleri arasında niyet itibariyle farklılık söz konusudur. Bu nedenle, herkesin hicretten aldığı sevap farklı olacaktır. Hadisin vürud sebebinin özel olması, hükmün genel olmasına engel değildir. Bu hadis, amelde zahiri görüntünün sünnete uygun olmasının önemli olduğunu, bununla birlikte, amellere ruh veren, onları yücelten veya noksanlaştıran, hasenata ya da seyyiata çeviren

İksirin, niyet olduğunu belirtmesi; cennette ebedî kalmanın sebebinin az ve sınırlı ameller değil, ebedî kulluk niyeti olduğunu beyan etmesi ve bütün amellerimizle ilgili olması sebebiyle son derece önemlidir.

     Niyet; kalbin bir şeye karar vermesi, hangi işin ne için yapıldığının açıklıkla farkında olunması demektir. Müminin niyeti ameli gibi önemlidir. Çünkü Yüce Allah, hem yapılan amele hem de kişinin kalbindeki niyetine değer verir. Kur’an şöyle buyurur:      

 

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَاوَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ:

 

     “Onların etleri ve kanları asla Allah’a ulaşmaz. Fakat ona sizin takvanız/ihlâsınız ulaşır.”  (HACC SURESİ – 37. AYET)

     Bir amelin ibadet olması niyete bağlıdır; niyetsiz ibadet geçerli değildir. Meselâ niyetsiz yapılan hac, bir seyahat; niyetsiz namaz, kültürfizik; niyetsiz oruç da bir perhiz olur. Bu ibadetlerin, insanı cennetlere uçuran birer kanat hâline gelmesi, ancak niyetle mümkün olur. Niyetle inâdet ve alışkanlıkları, birer ibadet hükmüne geçer. Gerek sözlü, gerekse fiilen yapılan bir muamelenin dinî değeri, o husustaki niyete göre değişir. Allah, iyi niyeti rızık ve ödeme; kötü niyeti ise yok olma sebebi kılmıştır. Hz Peygamber (SAV) şöyle buyuruyor:

     “Kim, ödemek arzusu ile insanların malını alır ise, Allah (onun borcunu) ona bedel eda eder. Kim de telef etmek niyetiyle halkın malını alırsa, Allah onu telef eder.”

     Ameller, sahibinin imanı ve ihlâsı sayesinde değer kazanır. Niyet edilen iş yapılamasa bile, Allah Teâlâ onun mükâfatını verir. Hz Peygamber (SAV) şöyle ifade buyuruyor:

     “Samimî olarak Allah’tan şehitlik dileyen kimse, yatağında da ölse, Allah onu şehitlerin mertebesine ulaştırır.”

     İnsanlara söz, fiil ve malla iyilikte bulunanlar, bunun sevabını alırlar. Ancak, sevabı artıran husus kişinin niyetidir. Allah, Kur’an’da şöyle buyuruyor:

 

لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍأَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً:

 

     “Bir sadaka vermeyi yahut iyilik yapmayı yahut da insanların arasını düzeltmeyi emredenleri hariç, onların aralarındaki gizli konuşmaların çoğunda hiçbir hayır yoktur. Kim bunları sırf Allah’ın rızasını kazanmak için yaparsa, biz ona büyük bir mükâfat vereceğiz.”    (NİSA SURESİ – 114. AYET)

     Niyet kalbî bir ameldir. Kalp ise azalarımızın en üstünüdür. Çünkü o, makarr-ı imandır.   

     O bakımdan bir Müslüman, imanın ve niyetin mahalli olan kalbini; her türlü kötülüklerden temizlemelidir. Bütün söz ve fiillerinde, Allah’ın rızasını kazanma niyeti olanların, başkalarının iltifatına ihtiyaçları olmaz. Böyle insanların amelleri riyadan uzak olur.

KAYNAK : DİYANET AYLIK DERGİ

 

YAZAR: Kadir Hatipoglu - Nisan 03 2014 23:17:23 · Adobe Reader Belgesi · Microsoft Word Belgesi · Yazdır
Sonraki Vaaz
Online Bağış
Hediyen Dünyanın En Güzel Hediyesi Olsun
Haftanın Hutbesi
16.02.2024 Dünyayı Barış Ve İtidale Çağırıyoruz
09.02.2024 Hayatı Değerli Kılan Ölçü: İman
02.02.2024 Rabbimiz, Müminleri Yalnız Ve Yardımsız Bırakmaz
26.01.2024 Mülk Sûresinden Mesajlar
19.01.2024 Bizi Güçlü Kılan, Birlik Ve Beraberliğimizdir
12.01.2024 Allah’ın Rahmet Ve İnayetine Sığınmanın Adı: Eûzü-Besmele
Kur'an-ı Kerim Dinle
DİB Kur'an Portalı
Ramazan Pakdil Sureler
Bünyamin Topçuoğlu
Bünyamin T.oğlu Aşirler
İlhan Tok Hatim
Abdussamed Hatim
Abdul Rahman Al Sudais
Ahmed Al Ajmi Hatim
F.Çollak Görüntülü Hatim
İshak Daniş Hatim
5 Hafız OK takipli Hatim
Mehmet Emin Ay Hatim
İsmail Biçer Ok Takipli
İsmail Biçer Aşr-ı Şerifler
114 Sure 114 Hafız
S.Hafızlar Görüntülü
Kur'an International
Tefsir
Cüz Cüz Kur’an Özeti
Her Cüzden Üç Mesaj
Elmalı Tefsiri
Elmalı Meali
Fizilali Kur'an
DİB Kuran Meali
Kur'an-ı Nasıl Anlayalım
Fıkıh
K.İslam Fıkhı
R. Muhtar-İbn-i Abidin
Gurer Ve Dürer
Mülteka El Ebhur
Kuduri Tercümesi
Nûru'l-îzâh Tercümesi
Büyük Şafi Fıkhı
Detaylarıyla Namaz
Hadis
Kütübüs-Sitte
Sahihi Buhari
Riyazüs Salihin
Ellü'lüü vel-Mercan
Hadis El Kitabı
40 Hadis ve izahı
Uydurma Hadisler
Üye Adı
Parola

Şifremi unuttum -
Sayfa oluşturulma süresi: 0.01 saniye 14,827,764 Tekil Ziyaretçi
Copyright © 2012 islamda Hayat
Sitemizdeki Vaaz, Hutbe ve Yazılar kaynak göstermek şartı önceden izin Almadan Ticari Amaçlar Dışında Kullanmak Serbestir.

Tüm Bilgiler Ümmete Vakıftır copyright © 2002 - 2024