ـ1ـ عن ابن عباس رَضِىَ
اللّهُ عَنْهُما قال: ]سَقَيتُ النَّبىَّ # مِنْ مَاءِ زَمْزَمَ فشَرِبَ وَهُوَ
قَائمٌ[. أخرجه الشيخان .
1. (1568)-
İbnu Abbâs (radıyallahu anhümâ) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu
vesselâm)'a zemzem suyu verdim, ayakta içti." [Buhârî, Hacc 76, Eşribe 16;
Müslim, Eşribe 117, (2027); Tirmizî, Eşribe 12, (1883).]
AÇIKLAMA:
1-
Bazı âlimler zemzem içmeyi, haccın sünnetlerinden biri olarak
değerlendirmişlerdir.
2-
Zemzemin ayakta içilmesine karşı çıkanlar da olmuştur, çünkü ayakta su içmek
bazı rivayetlerde yasaklanmıştır. Ancak, Hz. Ali'den kaydedilen bir Buhârî
hadisinde:
أَنَّهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَرِبَ قَائِمًا
"Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) ayakta su
içti" denmektedir.
Bu rivayetler, ayakta içmenin câiz olduğuna
hamledilmiştir.
ـ2ـ وعن ابن عمر رَضِىَ
اللّهُ عَنْهُما. ]أنَّ رسولَ اللّه # أمَرَ رَجًُ مِنْ قُرَيْشٍ في المُدَّةِ
أنْ يَأتِيَهُ بِمَاءِ زَمْزَمَ إلى الحُدَيْبِيَّةِ. فَذَهَبَ بِهِ إلى
المَدِينَةِ[. أخرجه رزين والمراد »بِالمُدَّةِ« هنا: مدة المُهادنة .
2. (1569)-
İbnu Ömer (radıyallahu anhümâ) anlatıyor:
"Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)
(Hudeybiye Antlaşması) sırasında bir Kureyşliye, Hudeybiye'ye zemzem suyu
getirmesini söyledi. Adam getirdi. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) onu
Medine'ye götürdü." [Rezîn'in ilâvesidir.]
AÇIKLAMA:
Bu rivayet zemzemin faziletine delâlet
edenlerden biridir. Ayrıca hacıların, hacc veya umre dönüşü, beraberlerinde
zemzem suyu getirme âdetinin Nebevî bir sünnet olduğunu da göstermiştir.
Muhibbu't-Taberî'nin el-Kırâ li-Kâsıdı Ümmi'l-Kurâ
adlı kitabında İbnu Ebî Hüseyn'den kaydettiği şu rivayet de bu hadisi te'yid
eder: Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm), Süheyl İbnu Amr'a şunu yazdı: "Bu
mektubum sana geceleyin gelirse sabahı bekleme, gündüz gelirse akşamı
bekleme, bana derhal zemzem suyu gönder..."