Fetva Konuları
HAC ve UMRE
HACCIN FARZİYETİ, ÇEŞİTLERİ VE UMRE
581. Mescidi Nebevî’de kırk vakit namaz kılmanın hükmü nedir?
Hac ve umre ziyareti için Medinei Münevvere’de kalınan süre içinde beş vakit
namazın Mescidi Nebevî’de kılınmasına özen gösterilir. Hz. Peygamber, Mescidi
Nebevî’de kılınacak bir namazın, Mescidi Haram hariç diğer mescidlerde kılınan
bin namazdan daha faziletli olduğunu bildirmiştir (Buhârî, Fazlü’ssalât, 1).
Halk arasında Medine’de sekiz gün kalıp kırk vakit namaz kılmanın gerekli olduğu
kanaati yaygın hâle gelmiştir. Bu kanaatin dayanağı, sıhhati tartışmalı olmakla
birlikte, Hz. Peygamber’den (s.a.s.) rivayet edilen şu hadistir: “Kim benim şu
mescidimde, bir tek vakti geçirmeksizin kırk vakit namaz kılarsa, kendisi için
cehennemden berat ve azaptan kurtuluş yazılır. O kişi nifaktan da uzak olur. ” (Ahmed
b. Hanbel, elMüsned, XX, 40; Taberânî, elMu‘cemü’levsat, II, 22)
Hadis âlimleri, gerek senet gerekse metin açısından bu rivayetin sıhhatinin
tartışmalı olduğunu ifade etmişlerdir (Bkz. Elbânî, edDa‘îfe, I, 540; Rufâî,
elEhâdîs, s. 435436). Fıkıh eserlerinde de hacı adaylarının Mescidi Nebevî’de
kırk vakit namazı ihmal etmemeleriyle ilgili vurgulu hükümler yer almamıştır. Bu
bağlamda kırk vakit namaz konusuyla ilgili şu hadisin metin itibarıyla daha
sahih olduğu bilinmektedir: “Kim ilk tekbire yetişmek kaydıyla kırk gün cemaatle
namaz kılarsa o kimse için iki şeyden beraat gerçekleşir: Cehennem ateşinden ve
nifaktan.” (Tirmizî, Salât, 66)
Buna göre Medine’de kalış zamanı yeterli olan kişilerin, sayı hesabı yapmaksızın
Hz. Peygamber’in (s.a.s.) mescidinde, onun Ravza’sının yanında cemaatle namaz
kılmaya devam etmeleri yerinde bir davranış olacaktır. Fakat organizasyon
açısından daha kısa sürelerde kalmak zorunluluğu doğarsa, bu da anlayışla
karşılanmalı ve kırk vakit kılamamanın bir eksiklik olacağı zannedilmemelidir.
Zira Mescidi Nebevî’de kırk vakit namaz kılmak, haccın ne farzı ne vacibi ne de
sünnetidir. Dolayısıyla haccın tamamlanmasının bu namazlara bağlanmaması
gerekir.
|