Fetva Konuları
AİLE HAYATI
EVLİLİK (NİKAH)
821. “Müt’a nikâhı” ne demektir, hükmü nedir?
Aralarında dinî açıdan evlenme engeli bulunmayan bir erkekle bir kadının,
erkeğin vereceği bir bedel karşılığında belirli bir süre karıkoca hayatı yaşamak
üzere anlaşmalarına müt’a nikâhı denmektedir.
İslam öncesi dönemde müt’a zaman zaman başvurulan bir uygulama olarak mevcuttu.
Hz. Peygamber de tedrîcîlik (belli bir sürece yayarak hukukî düzenleme yapma)
ilkesi gereği ilk dönemlerde bu uygulamaya engel olmamıştı. Ancak, aile ve
toplumun dokusuna zarar verebilecek olan bu uygulama biçimi bilahare
yasaklanmıştır (Tirmizî, Nikâh, 28).
Abdullah b. Abbas, “Onlar ki, ırzlarını korurlar. Ancak eşleri ve ellerinin
altında bulunanlar bunun dışındadır. Onlarla ilişkilerinden dolayı kınanmazlar.
Kim bunun ötesine geçmek isterse, işte onlar haddi aşanlardır.” (Mü’minûn 23/57)
âyetlerinin nazil olmasıyla müt’anın yasaklandığını ifade etmiştir (Tirmizî,
Nikâh, 28).
Hz. Ali (r.a.) de, Hz. Peygamber’in (s.a.s.) Hayber gazvesi sırasında, müt’a yı
yasakladığını bildirmiştir (Buhârî, Megâzî, 39; Müslim, Nikâh 29; Tirmizî,
Nikâh, 28; Nesâî, Nikâh, 71).
Söz konusu âyetlere ve ilgili rivayetlere dayanarak, tarih boyunca ehli sünnet
âlimleri müt’a nikâhı uygulamasının haram olduğunda ittifak etmişler ve bu
konuda görüş birliği (icma) hâsıl olmuştur.
Esas itibariyle İslam dininde nikâh ve ailenin fert ve toplum açısından ifade
ettiği amaç ve anlam dikkate alındığında, Ehli Sünnet bilginleri tarafından
benimsenen bu görüşün çağımız değerleri açısından da gayet tutarlı ve isabetli
olduğu görülür.
|