HER CÜZDEN ÜÇ MESAJ
ONUNCU CÜZ
Müslüman ahlak temelli bir mücadele stratejisi geliştirilmelidir. Sosyal
problemlerin çözümü ancak; infak ve gelir dağılımındaki adaletin sağlandığı
ekonomik bir sistemle olur.
Onuncu cüzde;
Enfal suresinin son tarafı ve Tevbe suresinin baş tarafı bulunmaktadır. Bu
kısımdaki 3 konu (mesaj):
1. SAVAŞ AHLAKI
Savaşta Bile Ensar -Muhacir Gibi Ahlaklı Olmak ve Kulluğa Devam Etmek Gerekir
Enfal suresinin son tarafında Bedir savaşı örneği üzerinden savaş stratejileri
anlatılır. Ayrıca savaşta da ahlaklı olma ve kulluk emredilir. Bunlara dikkat
edilirse Allah’ın yardımı her zaman Müslümanlarla beraberdir.
ذٰلِكَ بِاَنَّ اللّٰهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً اَنْعَمَهَا عَلٰى قَوْمٍ
حَتّٰى يُغَيِّرُوا مَا بِاَنْفُسِهِمْۙ وَاَنَّ اللّٰهَ سَمٖيعٌ عَلٖيمٌۙ
Bir kavim kendisini değiştirmedikçe Allah da onlara olan nimetini değiştirmez (Enfal,
8/53).
وَاَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْؕ لَوْ اَنْفَقْتَ مَا فِي الْاَرْضِ جَمٖيعاً مَٓا
اَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلٰكِنَّ اللّٰهَ اَلَّفَ بَيْنَهُمْؕ اِنَّهُ
عَزٖيزٌ حَكٖيمٌ
Müslümanlara yardım eden ve kalplerini birleştiren Allah’tır (Enfal, 8/63).
Surenin sonunda Medine’ye hicret eden muhacirler ve onlara yardım eden ensar
anlatılır, onlar medh edilir ve imanın topluma yansımasının muhacir - ensar
kardeşliğinden, ayrıca sıla-ı rahime riayet etmekten geçtiği hatırlatılır ve
sure tamamlanır.
Burada iki düşman üzerinde durulur:
a.
Anlaşmaları Bozan Müşrikler/Kâfirler
b.
Sürekli Fitne Çıkaran Münafıklar
Onuncu cüzün bu bölümünde Tevbe suresi başlar. Bu sure Enfal suresinin devamı
niteliğinde olduğu için başında besmele bulunmamaktadır. Ayrıca sure, anlaşmayı
bozan ve bölgede sürekli fitne çıkaran müşriklere verilen bir ültimatom ile
başlar. Bu nedenle de surenin başında rahmet ifadesi olan besmelenin bulunmadığı
belirtilir. Bu bölümde yeryüzünde fitne çıkaran düşmanlara karşı savaşa hazır
olunması gerektiği açıklanır. Ayrıca önemli bir iç tehlike olan ve İslam
toplumunun birliğini bozan, moralini çökertmeye çalışan münafıklar üzerinde
durulur. Onların ahlaki zaafları, çalışma usulleri ve stratejileri anlatılır.
Müslümanların bunlara karşı da dikkatli olmaları ve mücadele etmeleri gerektiği
hatırlatılır. Çünkü bir toplumun iç ve dış güvenliği çok önemlidir.
3. İSLAM EKONOMİSİNİN HEDEFLERİ
Özellikle İki Hedef Üzerinde Durulur:
a.
İnfak
b.
Sermayenin Adil Paylaşımı
Bu cüzün son kısmında infaktan bahsedilir. Ekonomik refahın sağlanması için
çalışma ve teknoloji üretme yanında toplumsal yardımlaşma modeli olan bir infak
stratejisi geliştirilmesi de emredilir. Yardıma muhtaç olanların mutlaka
korunması gerektiği hatırlatılır. Toplumsal yardımlaşmanın bir parçası olan
zekat ve sadakaların kimlere verileceği açıklanır
اِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَـرَٓاءِ وَالْمَسَاكٖينِ وَالْعَامِلٖينَ عَلَيْهَا
وَالْمُؤَ۬لَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمٖينَ وَفٖي سَبٖيلِ
اللّٰهِ وَابْنِ السَّبٖيلِؕ فَرٖيضَةً مِنَ اللّٰهِؕ وَاللّٰهُ عَلٖيمٌ حَكٖيمٌ
“Sadakalar (zekât gelirleri) ancak şunlar içindir: Yoksullar, düşkünler,
sadakaların toplanmasında görevli olanlar, kalpleri kazanılacak olanlar, âzat
edilecek köleler, borçlular, Allah yolunda (çalışanlar) ve yolda kalmışlar. İşte
Allah’ın kesin buyruğu budur. Allah bilmekte ve hikmetle yönetmektedir.”
(Tevbe, 9/60). Bütün bu çalışmaların İslam toplumunu güçlendireceği ve kalpleri
birleştireceği anlatılır. Bu noktada da olumsuz propaganda yapan münafıklara
yeniden dikkat çekilir.
|