HER CÜZDEN ÜÇ MESAJ
SEKİZİNCİ CUZ
Her dönemde cahiliye düşünce ve inançları görülür. Çünkü şeytan her asırda bütün
insanları kandırmak ister. Siz bu mücadelede/yarışta geride ve arada kalmayın,
cennete doğru koşun.
Sekizinci cüzde; Enam suresinin son tarafı ve Araf suresinin ilk yarısı
bulunmaktadır. Bu kısımdaki 3 konu (mesaj):
1.CAHİLİYE DÜŞÜNCELERİNDEN KURTULMAK
Enam suresinin ana konusu olan cahiliye dönemi müşrik Arapların hataları
sıralanmaya devam etmektedir. Bunlar; Allah’tan başkasının hükmünü kabul etmek,
putlar için kurban kesmek, çocuklarını diri diri toprağa gömmek, yetime kötü
davranmak, ölçü ve tartıda haksızlık yapmaktır. Enam suresi, cahiliye
düşüncesine karşı İslam’ın tevhid inancının ortaya konulduğu bir söz/dua ile
sona ermektedir
قُلْ اِنَّنٖي هَدٰينٖي رَبّٖٓي اِلٰى صِرَاطٍ مُسْتَقٖيمٍۚ دٖيناً قِيَماً مِلَّةَ
اِبْرٰهٖيمَ حَنٖيفاًۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكٖينَ
“De ki: “Şüphesiz rabbim beni doğru yola, sapasağlam bir dine, Allah’ı bir bilen
İbrâhim’in dinine iletti.” O, ortak koşanlardan değildi.”
(Enam, 6/161-165).
2.ŞEYTANA KARŞI DİKKATLİ OLMAK
Bu cüzde ayrıca Araf suresi başlamaktadır. Önceki surelerde haktan sapan vahiy
toplumlarından örnekler verilmişti. Yahudiler, Hristiyanlar ve cahiliye
Arapları... Bu surede ise tevhid ve şirk mücadelesinin ilk insan Hz. Adem ile
başladığı; bu açıdan peygamberlerin tevhid ve doğruluğun temsilcileri, şeytanın
ve avenesinin ise şirk ve sapkınlığın temsilcileri/ana sebepleri olduğu
belirtilmektedir. Burada güzel bir uyarı bulunmaktadır:
يَا بَنٖٓي اٰدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَٓا اَخْرَجَ اَبَوَيْكُمْ
مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْاٰتِهِمَاؕ
اِنَّهُ يَرٰيكُمْ هُوَ وَقَبٖيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْؕ اِنَّا
جَعَلْنَا الشَّيَاطٖينَ اَوْلِيَٓاءَ لِلَّذٖينَ لَا يُؤْمِنُونَ
“Ey Adem oğulları, dikkat edin! Şeytan, atalarınız (Adem ile Havva’yı) ayıp
yerlerini kendilerine göstermek (rezil etmek) için elbiselerinden soyarak
cennetten çıkardığı gibi sizi de kandırmasın/aldatmasın. Şeytan ve avenesi, hiç
fark edemeyeceğiniz şekilde pusuda beklerler!."
(A’raf, 7/27). Hz. Adem ve Havva hatalarını anlayıp tövbe ettiler ve
kurtuldular. Şeytan ise hatasında hâlâ ısrar etmektedir.
3.ARADA KALMAMAK-KARARSIZ OLMAMAK; CENNETE KOŞMAK GEREKİR
Bu cüzün son kısmında ise, sureye adını veren Araf konusu zikredilmektedir.
Araf, urf kelimesinin çoğulu olup yüksek yerler manasındadır. Bu terim cennet
ile cehennem arasındaki bölgede bulunan yüksek yerler veya tepeler için
kullanılmaktadır. Sahabeden gelen habere göre, Araf’ta duran kişiler günah ve
sevapları eşit olan Müslümanlardır. Allah onlar hakkında hükmedinceye kadar bu
ara tepede duracaklardır (Bk. Hakim, 11/350 (3247); Taberani, Kebir, XXI/189
(H454)).
|